עבודה לאנשים עם צרכים מיוחדים

0
75
קרדיט - Canva

אנשים רבים מגדירים את עצמם על-פי התפקיד שלהם בעבודה. עבור בעלי ובעלות צרכים מיוחדים, עבודה היא הרבה יותר מפרנסה או ממילוי משימות כאלה ואחרות – עבודה לאנשים עם צרכים מיוחדים היא מקור מרכזי לתחושת ערך, להבנה שהם מסוגלים ולסיפוק של ממש. היכולות שמפותחות תוך כדי תעסוקה ועוד יותר מכך תחושת המסוגלות שמתעצמת, משפיעות לטובה גם על תחומי חיים אחרים. כנרת שירותי רווחה מסייעת למי שחי בקהילות השונות שהיא מפעילה להגיע למקומות עבודה מתאימים עבורם, ולשדרג את החיים.

דגשים חשובים לגבי עבודה לאנשים עם צרכים מיוחדים

* סדנאות הכנה – חשוב מאוד להכין את האנשים בעלי הצרכים המיוחדים לתעסוקה, גם באופן כללי וגם ביחס לתעסוקה הספציפית. להכנה מקצועית מדויקת יש תרומה עצומה לאיכות העבודה, וכתוצאה מכך גם לתועלת של בעלי הצרכים המיוחדים שמרגישים בעלי ערך כשהם ממלאים היטב את המשימות המוטלות עליהם.

* שכר – בעלי צרכים מיוחדים עשויים להשתכר כמו עובדים אחרים, כלומר שכר מינימום או יותר (כ-5,500 ש"ח בחודש, נכון לקיץ 2023), או שכר מינימום מותאם – שכר שמחושב לפי כושר העבודה של האדם. כך למשל לאדם שנקבעו לו 50 אחוזי כושר עבודה, שכר המינימום המותאם הוא כ-2,750 ש"ח לחודש או 15.30 ש"ח לשעה (שהם 50% משכר המינימום ה"רגיל").

* ליווי – לאורך יום העבודה, העובדים בעלי הצרכים המיוחדים מלווים ע"י איש מקצוע מטעם המסגרת שבה הם שוהים. תפקידו של אותו איש מקצוע לסייע להם להשתלב באופן מיטבי, לפתור כל בעיה אם ישנה, ולספק תמיכה בכל פעם שנוצר בכך צורך.

אפשרויות התעסוקה השונות

כנרת שירותי רווחה מציעה עבודה לאנשים עם צרכים מיוחדים בשני מודלים שונים: מודל אחד הוא עבודה במרכזי התעסוקה שלנו, כשהמעסיק הוא חברה שמביאה את הציוד הדרוש ואת חומרי הגלם, וכמובן את ההנחיות לעבודה הנדרשת. המודל השני הוא עבודה אצל המעסיק, בקבוצות של 2 עד 6 עובדים. במודל זה יוצא עם הקבוצה מלווה מטעם הקהילה, איש צוות שמסייע לבעלי הצרכים המיוחדים בכל צורך שהוא. בשני המודלים מובטחת נחת רבה וגם המעסיקים זוכים – בעובדים מסורים ובעלי מוטיבציה גבוהה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here